"Vždy jim říkejte co mají dělat, nenechte je moc přemýšlet samostatně": IGL Astralis gla1ve

Jako in-game leader Astralis, Lukas 'gla1ve' Rossander, vedl svůj tým k vítězství na největších turnajích. Po výhře na E-LEAGUE Major 2017 se Astralis ocitli na druhém místě celosvětového žebříčku a na vedoucí SK Gaming ztráceli jen pár bodů. Dánská organizace, která je z velké části vlastněna samotnými hráči, měla fenomenální talenty k dispozici už od svého založení začátkem roku 2016. Ale až díky gla1vově vůdcovství se začaly dostavovat špičkové výsledky. Během PGL Majoru v Krakově jsme se zeptali gla1va ohledně jeho přístupu vedení a jak vlastně přišel k této roli in-game leadera.

glaive+

Gla1ve se poprvé s CSkem setkal, když se hrála verze CS:Source  a už tehdy měl dychtivou potřebu uspět a něco dokázat. Místo toho, aby ignoroval původní verzi hry (1.6), tak začal koukat na ty nejlepší týmy, z obou verzí aby měl lepší inspiraci jak fungovat ve hře. 

"Když jsem ve 14-ti letech začal hrát CS:Source, tak jsem si ihned uvědomil, že mám opravdu dobrý aim," říká gla1ve. "Také jsem si začal uvědomovat, jak bych se mohl dostat až na vrchol mezi nejlepší hráče. Nejspíš bych se tam dokázal dostat jen díky svému aimu, ale rozuměl jsem i tomu, jak moc je in-game leader pro hru důležitý. Tak jsem začal díky demům koukat na spoustu záznamů z profi zápasu z CS 1.6. Snažil jsem se pochopit jak (leadeři) přemýšlí a když víte, jak přemýšlí, tak to můžete zahrnout do svého vlastního hraní."

Dávno v minulosti, ještě před příchodem streamerů, držet krok s hráči bylo mnohem složitější. Z komunikačního procesu mezi hráči nebyly žádné záznamy a hodně nástrojů, které dnes bereme jako samozřejmost, tenkrát neexistovalo. Kvůli tomu se gla1ve rozhodl svoje vzdělávání posunout na nový level a začal se účastnit turnajů, aby měl možnost pozorovat in-game leadery naživo v akci.

"Na dánských lankách jsem stál u in-game leaderů, například u FeTiShe, a poslouchal jsem, co říkal svým spoluhráčům a jak trénoval," vzpomíná gla1ve. "Snažil jsem se poslouchat, jak pracoval se svými spoluhráči a jak je nutil běhat po celé mapě."

glaive5

S takovým odhodláním asi není žádným překvapením, že je dnes gla1ve považován za taktického mistra, schopného puntičkářsky řídit svůj tým s cílem vyzrát na svého oponenta. Gla1ve, věří, že role in-game leadera se za ten čas zjednodušila. Jak se soutěžní scéna (a peníze s tím související) rozrůstají, mají top týmy možnost přepychu v podobě zaměstnání dodatečné pracovní síly, která ulehčí týmovým břemenům. Ať už se jedná o analýzu chyb v odehraných zápasech a nebo vytváření taktik, práce je více než dost pokud míříte až na vrchol.

"Ano, stále je tu spousta práce, ale dnes máme analytiky, máme kouče (trenéry), kteří pro vás udělají většinu příprav, takže být dnes in-game leader většinou znamená mít výborný způsob uvažování o hře." říká gla1ve. "Jako hráč máte rozdílné kvality. Někteří hrají dobře hlavou, jiní třeba aimem a další jsou dobří se sniperkama. Jedna z mých specialit je dobré porozumění hře. Já jsem velmi dobrý ve vytváření herního strategického plánu a dopřávání pohodlí svým spoluhráčů, když hrají."

Ozývají se poznatky od ostatních in-game leaderů, že zvládnutí týmových emocí je klíčový aspekt moderního vedení. V tomto gla1ve využívá více kontrolní přístup: Pokud nedáte hráčům čas na samostatné přemýšlení, tak nebudou mít prostor na ztrátu koncentrace.

"Obrovsky důležitá součást je, aby se hráči cítili pohodlně," vysvětluje gla1ve. "Vždy jim říkejte, co mají dělat, nenechte je moc přemýšlet samostatně, protože to muže mít za následek výpadek z daného herního strategického plánu. Takže jim říkejte, co mají udělat a buďte si také jisti tím, co váš oponent zrovna provádí aby Vás nepřekvapil. Je to spousta práce, psychické práce.

glaive4glaive3

Tak autoritativní přístup vyžaduje neuvěřitelnou hloubku mentální síly a zručnosti při hraní. Dokonce i gla1ve si dokáže přiznat, že to není bezchybná metodika a v CS:GO je spousta prostoru na chyby.

"Abych byl upřímný, tak záleží i na tom, jak já sám zrovna hraji," dodal gla1ve. Pokud mám dobrý den a hraji dobře, tak jsem natolik sebevědomý u své hry, že vím přesně, co dělat. V tu chvíli jsem opravdu dobrý v tom, co říkám spoluhráčům ohledně toho co mají dělat. Ale když mě oponent překvapí, nebo se necítím sebejistý ve svých pohybech myší, tak mě to zaskočí a v hlavě uvažuji až moc o těchto věcech co mě zrovna nejdou a trápí a nechám svým spoluhráčům větší prostor. Někdy to vychází a jindy to není ta nejlepší možnost, ale stát se to může."

Gla1ve a Astralis určitě nebudou se svými výkony na PGL Krakov nikterak spokojení. Prohrát v semifinále proti eventuálním vítězům, Gambit, se dá pochopit, ale Dánové mířili určitě na vyšší příčky. Díky tomu si můžete být jisti, že gla1ve nebude během hráčské pauzy usínat na vavřínech. Už v jeho začátcích v CS:Source, gla1ve ukázal, že má mysl stavěnou pro vedení, vždy koncentrován na celkový obrázek.

"Protože neustále sleduji Counter-Strike, tak mám problém koukat se na hru jen tak pro zábavu" říká gla1ve. "Stále se koukám na radar. Potřebuji na něj koukat a vždy si říkám, proč dělá tohle? Proč rotuje? Co se stalo na mapě? Takhle nějak to v hlavě máte, když jste In-Game Leader."

 glaive2

 

 

 

 

odstavec2