CS:GO, psychologie a Vy

Co je Psychologie (a její využití v Counter-Striku)?

Psychologie je hodně často špatně chápaným tématem, zjednodušeně se totiž jedná o studii mysli a našeho chování. Co se týče Counter-Striku, tak je toto všechno velice důležité, většina návodů a článků se často zaměřují na fyzický aspekt hraní Counter-Striku, jako je například aim, umístění crosshairu (crosshair placement), pohyb anebo třeba házení granátů.

I když jsou všechny tyto zmíněné věci důležité pro každého, kdo se chce stát dobrým Counter-Strike hráčem, tak si dovolím říct, že Psychologie nebo Psychika, je stejně důležitá ne-li důležitější než celý fyzický aspekt hraní. Psychologie zahrnuje motivaci, pocity, pohodu, optimismus/pesimismus, naše mentální síly a slabosti a určitě mnohem víc věcí, které už ale nejsou tak podstatné pro hraní CSka.

Tyto faktory jsou jakýmsi mentálním pohonem pro fyzickou stránku hry, když budete hrát zápas s malou dávkou motivace a s pesimistickým pohledem ohledně finálního výsledku, tak už v tu chvíli stavíte sebe i svůj team v nevýhodu, která dost možná rozhoduje o výhře či prohře.

Například pokud Váš mentální postoj je něco ve stylu: „Jakou cenu má hrát a snažit se, když stejně prohrajeme“ tak si dovolím říct, že už v tu chvíli, co tato věta spatřila světlo světa, jste v podstatě prohráli.

 

Představení psycholožky týmu Astralis:

 

 

MOTIVACE

„Nemůžete stoupat po žebříku úspěchu s rukama v kapsách“

Motivace jsou zjednodušeně externí a interní faktory, které stimulují vaší touhu a chuť hrát líp. Pokud se cítíte demotivovaní, tak šance, že chcete hrát a zlepšovat se jsou mizivé, některým hráčům stačí pouze zapnout CSko a hrát, aby se cítili namotivováni se zlepšovat, ale spousta ostatních hráčů (včetně mě) se touto jednoduchou metodou namotivovat nedají. Nemůžu Vám tu říct, jak se jednoduše namotivovat, protože jsme každý jedinečný a máme jiné touhy a přání.

Nicméně bych doporučil nehrát Counter-Strike, pokud se zrovna cítíte demotivováni. Je docela dost možné, že při takovém hraní byste se mohli demotivovat ještě více a Counter-Strike by se pro Vás mohl stát stresovou záležitostí. Jednoho dne až se vám něco takového přihodí, tak si dost možná v hlavě vytvoříte mentální asociaci mezi Counter-Strikem a stresem, místo toho abyste si CSko spojovali se zábavou a radostí, tak si jej začnete spojovat s hněvem a stresem. Jak jsem již naznačil, pokud se necítíte na hraní, tak prostě nehrajte. Je to zdravé pro vaši mentální pohodu, budete se cítit dobře, pokud si dáte pauzu od hraní místo toho, abyste se do něj nutili. Každý z nás má něco, co ho motivuje. Někdo kouká na motivační videa, zatímco další nasává svou motivaci z kamarádů, kteří hrají s ním. Jak jsem již říkal, každý má svoje vlastní metody, jak se udržovat motivovaným. Taková fyzická námaha (cvičení, běhání, apod.) je také velkým faktorem neboť nám dodá ty správné chemikálie do mozku (dopamin), vypotí se trochu toho stresu a zvýší se nám sebevědomí. Benefitů ohledně fyzické námahy je určitě víc, ale těch pár příkladů nám bude stačit.

 

POZITIVNÍ PSYCHOLOGIE

Je vcelku mladé odvětví psychologie, které vzniklo před cca 20ti lety a pořád se formuje. Pozitivní psychologie se zabývá pohledem na pozitivní stránku věci, snaží se dělat lidi šťastnými a vždy se snaží vidět to dobré namísto typického klinického přístupu, který se zaměřuje na negativní faktory a o pokus je opravit. Pozitivní psychologie míří na silné lidské stránky a snaží se je učinit ještě silnějšími. Za svou dlouholetou karieru jsem si více než jistý, že tohle je ten  správný a efektivní postup než abychom zbytečně někomu říkali, že je v něčem špatný.

Příkladem může být profesionál jménem KennyS, viděl jsem nespočet situací, kde byl vybaven pouze útočnou puškou (m4 / ak47) a dokázal netrefit i opravdu hodně jednoduché cíle. Tohle ho ovšem nikdy nijak nerozhodilo,  protože on sám si je dobře vědom toho, že není nejlepší s útočnými puškami nýbrž s AWP. V té chvíli je jeho styl myšlení zaměřen na jeho silné stránky jako je hra s AWP, protože dobře ví jak moc je s touto zbraní dobrý. Namísto toho aby si říkal, že to s puškami neumí a bude na tom muset zapracovat, tak se rozhodne využít své silné stránky, která ho dostala tam kde právě teď je.

Pokud dokážete dobře využít potenciál zbraně AK-47 ale s AWP vám to moc nejde, tak určitě nepředpokládejte, že se musíte snažit vybalancovat dovednost u obou zbraní. Spíš se zaměřte na vypilování techniky u AK-47 než abyste se snažili hrát všechny zbraně perfektně. Stejně tak, pokud jste výborným taktikem, tak se určitě zaměřte na roli in-game leadera. Zkrátka se nejprve zkuste zaměřit na to, v čem jste dobrý než abyste se snažili být dobří ve všem.

Jsou tu i samozřejmě určité výjimky -  pokud vám moc nejde polohování crosshairu (crosshair placement) nebo základy jako je míření na hlavy anebo třeba pohyb, tak je nezbytné tyto základní prvky Counter-Striku ovládat než se posunete na další level.

 

OPTIMISMUS A PESIMISMUS

Jsou velice úzce spojené s motivací. Pokud jste motivovaní, tak je větší šance, že budete také optimističtí. Optimismus a pesimismus mají mnohem větší vliv na lidi, než si připouštíme.

Když si lidé vybaví optimismus, tak přemýšlí individuálně (přemýšlí nad svým optimismem/pesimismem a jak to ovlivňuje jejich osobu, což je úplně normální). Každopádně mnoho lidí si neuvědomuje, že vnější optimismus a pesimismus má mnohem větší vliv než optimismus a pesimismus, co je vnitřní. Pesimista má velkou šanci se cítit pozitivně je-li obklopen optimisty a naopak.

Pár slovíček může mít velký efekt na mysl zúčastněných hráčů. Například, když někdo napíše do chatu „gg, tohle je prohra“, tyto 4 slova mohou zcela jistě roztříštit celou hru a kompletně demotivovat celý váš team a dokonce je může dohnat k tomu, že nebudou mít zájem hru nadále hrát, což má za efekt, že budou hrát hůř než je pro ně normální. Je určitě těžké pro pesimistu, aby se z něj stal optimista, ale není to nic nemožného. V roce 1990 vydal Martin Seligman knihu „Naučený optimismus“, kde se zaměřuje na zbavení se zlozvyku jménem pesimismus a nabízí zde účinné metody k získání pozitivního pohledu na svět. Benefitů proč se stát optimistou je hned několik, například to, že optimisti jsou v jakémkoliv odvětví úspěšnější než pesimisti a celkově jsou na tom i zdravotně lépe. Jak fyzicky, tak psychicky.

V minulosti jsem zažil spoustu momentů, kde optimismus hrál velikou roli a pomohl nám vyhrát důležité zápasy. Samozřejmě bylo i hodně momentů, kde nám naopak pesimismus prohrál některé zápasy.

Příkladem může být situace 1v3, do které jsem se nedávno dostal, byl jsem na 2 životech a celá situace se zdála být nevyhratelnou. Bomba hozená na zemi, 50sekund do konce kola, ale i přesto všichni moji kamarádi a spoluhráči opakovali to stejné: „2 životy, to je jenom číslo na to se nesoustřeď, tohle můžeš v klidu vyhrát, věříme ti“.

Vím, že to není nejlepší příklad a Já bych tu klidně mohl vyprávět lepší příběh z MČR o nejlepším clutchi svého života a jak mě k tomu dopomohl můj team a moje motivace. Každopádně to je na jiný příběh J. Fakt je ten, že můj team stál za mnou a já na základě jejich podpory byl schopen to nemožné kolo vyhrát. Kdyby mě třeba můj team odrazoval od celé 1v3 akce stylem: „Jsi skoro mrtvej, aspoň ušetři zbraň, nemáš šanci.“, tak si myslím, že bych prostě buď kempil zbraň anebo bych se pokusil o clutch, u kterého bych nejspíš taky možná umřel a prohrál tak kolo. Co se snažím říct je to, že pokud jste Pesimista, tak zkuste aspoň brát ohled na svoje spoluhráče a nenutit je poslouchat negativní komentáře. I když si myslíte třeba, že je zápas dávno prohraný a výhra se zdá nemožná, tak se zkuste vyhnout jakýmkoliv negativním pesimistickým komentářům, protože pokud prohrajete v této negativní atmosféře, která se na základě pesimismu vytvoří, tak jediné co to bude mít za výsledek je ten, že vaši spoluhráči a kamarádi se budou cítit po této prohře hodně špatně. Opravdu zde není prostor pro vyjadřování pesimistických myšlenek, nejlepší je si toto odpustit a nechat si je pro sebe.

Samozřejmě že je lepší být optimistický, ale jak jsem zmiňoval, tak to není zas tak jednoduché pro některé hráče. Nicméně pesimistické výlevy jsou takový psychicky škůdce. Je to věc, díky které můžete ztratit klidně i kamarády. Například bývalý kolega, který už o pár takových kamarádů přišel, měl jednu negativní vlastnost a to bylo, že kdykoliv se prohrálo úvodní pistolkové kolo, tak napsal do teamového chatu „gg, to bude zas prohra“, od té doby už se samozřejmě hodně změnil, ale lidé občas nechápou, jak moc negativní atmosféra se pak odehrává po celý zbytek zápasu jen na základě jednoho negativního komentáře.

 

KDY HRÁT A KDY NE

Hodně lidí si myslí, že Counter-Strike je skvělá hra na uvolnění a relax. Každopádně to není až zas taková pravda, co se týče větší části kompetitivních hráčů. Například, když se pohádáte s přítelkyní nebo rodinným příslušníkem a myslíte si, že střílení panáčku v CSku Vás přivede na jiné myšlenky, tak můžete být celkem na omylu. Budete sice hrát hru, která Vás baví, ale velkou část pozornosti budete věnovat přemýšlení o nedávné hádce s přítelkyní a nebudete schopni podávat 100% výkon. Výsledkem pak bude akorát to, že se na sebe naštvete ještě víc a tím se zvýší i šance, že řeknete něco nechtěného a budete toho dost možná i litovat. (Toto se samozřejmě týká spíše kompetitivního hraní. Skákaní anebo surfování je naopak doporučeno v situacích jako tato.)

Ostatní případy, kdy bych doporučoval nehrát, je například pokud nemáme hotové úkoly/projekty ať už pracovní nebo školní anebo pokud jste unavení či vyčerpaní. Tohle všechno nás může psychicky ovlivnit. Určitě vás napadne i více situací, kdy neusedávat k CSku, ale to necháme na zdravém rozumu každého z vás. Základem je mít čistou hlavu pokud se snažíte o kompetitivnější přístup hraní CSka.

 

ZÁVĚR

Nikdy nepodceňujte sílu vaší mysli a psychiky. Někdy to může být právě to, co vás bude dělit mezi vítězstvím a prohrou. Ať už pozitivně podporujete spoluhráče a ženete je k lepším výkonům anebo jste to právě Vy sami, koho se snažíte namotivovat na další zápas, ve kterém chcete podávat stále stejně dobré výsledky, ne-li lepší.

 

 

 

 

 

odstavec2