Efektivní využití návnady v CS:GO (Baiting)

Jak využívat návnadu/baitování efektivně?

Všichni jsme tam už byli, jsme mrtví a stěžujeme si našim spoluhráčům, jak nás zase použili jako návnadu. Je to největší zlo právě od vašich spoluhráčů, kteří se pomalu šplhají v tabulce vzhůru, zatímco úspěšně ignorují, co je cílem v jednotlivých kolech. Ať už je to „Cože? Rushujou Béčko? Tak to mě ignorujte, já si zatím zakempím Ačkový barák.“ a nebo „Nevím, jestli má cenu se pokoušet o dobíjení plantu, můj poměr fragů a smrtí vypadá hodně dobře, tak dám save…“, my všichni jsme zažili podobné hráče. Každopádně je důležité si uvědomit, že dobrá návnada nám může udělat výhodu ve spoustě kol. Je potřeba jen přesvědčit Vaše spoluhráče ke spolupráci.

 

Fejkování Bombsajtu

Všem dobře známý a z dálky čitelný fejk (fake). Tato strategie nám ihned nevyskočí jako forma návnady, na kterou by se měl nepřítel nachytat. Základní myšlenka fejku je donutit oponenta (CT), aby si myslel, že právě probíhající fejk je ten skutečný útok a donutit je přerotovat svoje hráče, díky čemuž umožníte svému týmu jednodušší průnik na druhé straně mapy, kde mají CT oslabenou obranu.

Samozřejmě tohle všechno se dá udělat s pár smouky a flashi, a nemusíte ani obětovávat hráče, aby se celý fejk lépe prodal. Mnohem efektivnější však je, když pár hráčů pošlete dopředu, aby celý fejk lépe vypadal a CT, o to spíš, donutil k rotaci.

Video asi jednoho z nejznámějších fejků, jde o poslední kolo základní hrací doby na mapě de_inferno, turnaj DreamHack Winter 2013.

O důležitosti tohoto kola nemůžeme pochybovat. Odehrává se ve skupinové části prvního Majoru vůbec a se skóre, které se po vyrovnané bitvě zastavilo na čísle 15-14 přichází klasický exemplář odvážné taktiky od Seana Garese. Takových jsme mohli zažit nespočet za jeho kariéru jak u Complexity, tak i u Cloud9. Co je však důležité, jak excelentní je to příklad využití návnady (bait), zatímco HiKova a Semphisova úloha je zůstat na bombsitu a nalákat všechnu pozornost CT na B site. Vidíme pak rotaci s bombou, která má volnou cestu až na Áčkový site.

Je zcela zjevné, že toto poslední kolo je plné chyb ze strany VeryGames (CT). Měli si určitě pohlídat položení bomby a alespoň jednoho hráče mít na výhodné pozici na Ačku. Hráč Swag tento útok vedl i s bombou na zádech, což je dost možná také velkým faktorem, proč CT hráči tak agresivně odrotovali. Přeci jen, když už má oponent zabraný bombsite, tak se očekává položení bomby. Málokterý tým by si dovolil odběhnout na druhý bombsite. Inferno se samozřejmě za ta léta ukázalo být tou největší fejkovací mapou, kde si týmy jako fnatic dovolí v jednom kole i třikrát fejkovat.

Complexity zkrátka dobyli bombsite B, kde se rozhodli ponechat dva hráče, kteří tuto myšlenku fejku prodávali dál a vsadili na rotaci. Na tuto návnadu se chytl celý team VeryGames, takže z fejku se stala návnada?

 

Návnada, která oponenta naláká do pasti

Pokud je návnada použita efektivně, tak dokáže oponenta nalákat do falešného pocitu bezpečí. Obrázkový příklad by nám měl všechno blíže vysvětlit.

 bait1bait2

Jako Counter-Terorista (CT) dobýváte položiště na mapě Inferno, i když se vám podaří zabít Teroristu který je odkrytý a stojí vedle barelů, tak to dost možná bude znamenat, že tmavý růžek kde se ukrývá ještě jeden Terorista už nezkontrolujete a ještě i nejspíš zahlásíte teamu, že jste tuto pozici vyčistili. V této situaci drží potom všechny trumfy výše zmíněný, zakempený, Terorista, který může napáchat obrovské škody. Návnada jde využít efektivně i za stranu CT (viz situace v dalším obrázku).

bait3bait4

Je docela dost možné, že terorista, který se snaží svádět duel s obráncem nepředpokládá, že by se zde nacházel ještě další CT pomocník, obzvláště, když je zvyklý, že CT ve většině kolech staví pouze jednoho obránce do těchto míst. Svádět za CT duely 1 versus 1 je velice riskantní, především pokud máte eko nebo slabší nákup. Tento druh strategie, kdy se využívá návnady, může zvrátit šance ve váš prospěch.

Benefitem takové pozice je to, že hráč, který svádí úvodní duel má pořad šanci tento duel vyhrát a druhý hráč je tu pouze jako pojistka, kdyby něco nevyšlo. Zcela zjevné jsou zde i nevýhody. Velká část návnad hodně závisí na vynucených 1v1 situacích. Více než aby se pokoušeli hrát 2v1, což jde proti mnoho principům CSka. Určitě také závisí na chybách a domněnkách oponenta. Neznevažuje baitování jako regulérní taktiku, jen ji dělá mnohem více riskantní. Určitě by to neměla být defaultní strategie pro vás a váš tým, ale je to spíš takový kapesní trik, který dokáže dělat divy. Nejdůležitější u této strategie, tak jako u všech ostatních taktik je, aby byli hráči sladěni na stejné vlně. Protože pokud si nebudou rozumět, tak se z vás akorát stane ten hráč, co "baituje svoje spoluhráče, jen aby se posunul v tabulce". Taky určitě nezapomeňte na prohození rolí, dopřejte lepší pozici i svým spoluhráčům a návnadu dělejte vy.

Toto je prozatím vše, ale mějte na paměti, že návnada se dá dělat mnoha způsoby, například stačí, když vám čouhá hlaveň od zbraně a víte, že to stačí na zabavení oponenta. Jindy zase stačí jen udělat zvuk, abyste koupili čas pro spoluhráče, co jde zezadu.

 

 

 

 

 

odstavec2