Hraní v týmu vyžaduje přípravu

Minule jsme si řekli jaká je podstata hraní v týmu a dnes se podíváme, co všechno by měl správný leader se svým týmem probrat nežli se vůbec začne hrát proti reálným oponentům. Říkali jsme si, že pevné základy dělají hru jednodušší jak pro vás, tak i pro vašeho IGL. Dnes se podíváme, jak moc je důležitá komunikace a jak ji správně nastavit. Mrkneme na dva základní týmové herní styly (team playstyle) a ukážeme si jak nejjednodušeji přidávat nové strategie do svého repertoáru. Tohle všechno je samozřejmě součástí vaší týmové přípravy a není dobré tento faktor podceňovat. Čím lepší příprava, tím jednodušší pak bude vyhrávání turnajů.

 

Bavte se spolu, předávejte info. Poslouchejte se.

Komunikace je klíčovým prvkem ve všech týmových hrách a členové týmu by měli být schopni spolu komunikovat přesně a jasně. Komunikace by měla také být klidná a jednoduchá. Nechcete přeci pokaždé něco zdlouhavě vysvětlovat během zápasu. Vše, co si tedy vysvětlíte a objasníte v týmu ohledně komunikace ihned ze začátku, vám ulehčí práci do budoucna. Nebudete již slýchat zbytečně dlouhé proslovy o tom, kde se protivníci nacházejí a budete tak schopni se věnovat mnohem více svojí hře a bude z toho profitovat nejenom IGL ale také všichni ostatní.

Něco, co často vidím je přílišné opakování stejné informace svým spoluhráčům. Když třeba za CT berete pasivně drop na mapě cobblestone a T se rozhodne vám skočit do dropu, tak nemusíte 5x řvát "jeden drop, jeden drop, jeden drop, jeden drop, jeden drop", stačí to přece říct jednou. Jiná věc je pokud váš tým neví, že drop berete pasivně a vy potřebujete zopakovat informaci vícekrát, aby pochopili, že se blíží nebezpečí a někdo by mohl umřít, kdyby se Terorista rozhodl z dropu mrknout směrem na bombsite. Pokud je tedy v sázce něčí život a nebo někomu hrozí nebezpečí, tak je zvýšení tónu v hlasu či úmyslné opakování informace naprosto správným a pochopitelným řešením.

Pokud vaše informace nemá okamžité využití, tak není potřeba něco zbytečně opakovat. Váš tým vás přeci jasně slyšel a akorát je dost možná přílišným opakováním připravíte o cenné informace ze zvuků ve hře.

Jedna z věcí, co by měl každý tým udělat, jako první, je pojmenovat si dokonale pozice a místa na mapě a sjednotit tak týmový slovník, aby v tom nebyl guláš. Nebojte se využít stejného názvosloví na všech mapách. Všude se přeci dá najít trikovací krabice, default, dlouhá, krátká, schody, rampa apod. Hodně kol vám dokáže vyhrát i přesně sdělená informace v týmu, hráči pak mají mnohem jednodušší roli v rozhodování a to jen díky přesné informaci. Přeci jen je rozdíl pokud vám umře spoluhráč na mapě Cache v plantu a jeho info, co vám předal je: 3 na Áčku. Informaci předal, ale moc hodnoty neobsahovala. Jiný hráč zvládne třeba říct: 1 trikovací, 1 vozejk (forklift), 1 plantuje default.

Komunikovat za spoluhráče je také hodně dobrá pomůcka. Pokud umřete jako první v kole, tak to neznamená, že už svému týmu nemůžete pomoci, právě naopak. Když budete sledovat svoje spoluhráče, tak si určitě všimnete, že by si mohli předávat více užitečných informací. Určitě jim nemějte za zlé, že si nestíhají říct vše, přeci jen jsou stále naživu a musí se soustředit i na svojí hru. Vy jim každopadně můžete pomoci tím, že řeknete danou informaci do TeamSpeaku za ně. Někteří hráči nemusí mít zrovna rádi to, že za ně komunikujete, takže je dobré jim dát předem vědět, že něco takového budete dělat.

Informace o kterých jste nejspíš nevěděli, že se vyplatí předávat: zjíštění pozice, kde se nachází AWP, hazí oponent granáty jako vždy a nebo je všude klid jako kdyby měli eko, slabší nákup

  • Informace by měla obsahovat co nejvíce hodnoty za použití co nejméně slov, ale zároveň mít hlavu a patu.
  • Pojmenujte si dokonale celou mapu a sjednoťte názvosloví míst na mapě
  • Když jste mrtví, tak můžete komunikovat informace, které vidíte/slyšíte za svoje spoluhráče
  • Předávejte informace o věcech, které se najednou nedějí: oponent nehází granát jako obvykle, nedobíjí si střed, je všude klid jako by měli slabší nákup?

MIRAGECALLOUTS

 Takhle něják by mohlo vypadat pojmenování poziček na mapě de_mirage

 

Herní styl uvnitř týmu 

Každý In-Game Leader má v dnešním světě Counter-Striku na výběr ze dvou hlavních herních stylů. Jeden je více taktický a vyžaduje větší přípravu a až po určité trénovací době se vám podaří tento styl plně využít. Nejlepším příkladem jsou staří Natus Vincere ještě s GuardiaNem, kteří byli dobře známi pro svojí metodickou a pomalou hru, kdy si pomaličku zkontrolovali velkou část mapy a až když byli plně připraveni a kontrolovali mapu, tak se rozhodli společně zaútočit na bombsite. IGL zde má plnou kontrolu nad herním projevem svého týmu a jeho příprava je stěžejní. Druhý styl je o hodně volnější a hráči v něm mají větší svobodu v rozhodování. Čeká se, že budete mít dobře propracovaný default a pár vyzkoušených taktik na každou mapu. Hráči se zde hlavně spoléhají na svůj individuální skill a jednoduchou spolupráci. Zde to má IGL o něco těžší ale očekává se, že všichni hráči budou přispívat do taktického stránky hry a rozhodnutí v půlce kola jsou zde rozhodující (mid call).

 

Takticky vypilovaný styl: Pomalý a metodický přístup, který klade velký důraz na taktiky a postupné dobíjení mapy, IGL řídí hru a rozhoduje, co se bude v danou chvíli provádět. Všem hráčům dopředu vysvětlil jaké tempo má jaká strategie a ukázal jim jak by měli postupovat při dobíjení map kontrolu, kolo se většinou zakončuje naučeným útokem s granáty.

Agresivní volnější styl: hodně aktivní a agresivní přístup, jenž se hodně opírá o individuální skill a teamplay. Tento styl vyžaduje vysokou úroveň u hráčů, kteří jsou tak schopni se správně rozhodovat, musí být také schopni hodit valnou většinu naučených granátů, často zde hráči využívají dobrých spawnů, aby rychle získali pro svůj tým open frag a celkově mají vice agresivnější přítomnost na mapě.

 

Nehledě na styl, tak důležité je, aby spolu hráči dokázali jít na server a ukázat si teorii. Ať už budete probírat jaké pozice jsou dobré na hlídání položené bomby a jak spolu tyto pozice dokáží spolupracovat a nebo budete se spoluhráčem vymýšlet jak nejlépe zastavit rush je už na vás. To důležité je jít opravdu na prázdný server a vést diskuzi na tyto témata: Co uděláme když se stane tohle...? Jak můžeme získat kill a výhodu pro naši stranu, aniž by to bylo příliš riskantní? Jak si můžeme navzájem vypomoct granátama? Na jakých pozicích se dokážeme krýt křížovou palbou (crossfire setup). Probíraní teorie je jedna z nejlepších věcí jak posunout váš tým do sfér lepší spolupráce (team play).

 

Bez strategií to nepůjde

Často vidím, že se složí tým s cílem dostat do domácí herní špičky, ale místo toho, aby se věnovali strategiím, tak běhají po serveru a raději se střílí 5v5. Ať už budete hrát volnější styl a nebo budete mít pomalejší a metodičtější přístup, tak je potřeba si ukázat strategii, kterou budete trénovat, jinak nemá ani moc smysl trénovat. Jestli se podívate na první kolo, ukážete si default, pár nových flashů a nebo přidáte zcela nový útok, co jste viděli včera na twitchi je na vás. Důležité ale je něco dělat a nečekat, že to příjde samo. Každý dobrý tým, jak jsem již říkal, by měl mít stanovené defaulty, se kterými se vám bude hrát začátek kola jednodušeji. Když k tomu přidáte pár útoků za T, nějaké agresivní vytahování za CT, jedno či dvě první kola a něco na force buy, tak máte ideální začáteční strategický balíček na jednu mapu. Ta nejjednodušší varianta jak přidávat nové taktiky a strategie do svého repertoaru je podle mého názoru youtube. Stačí napsat pár hesel do vyhledávání a najde vám to hned několik strategií, které můžete pohodlně s týmem sledovat v prohlížeči.

Hodně týmů třeba úplně zapomíná na force buye a je to chyba, protože stejně jako u prvních kol i force buy taktika se dá využít v kole, kdy máte plný nákup. Když si například napíšeme "force buy strat" do youtubu, tak nám hned první vyskočí útok od týmu SK na mapě Train. Tuhle taktiku jsem hrával už hodně dávno, ještě ve starých verzích Counter-Striku, jedná se o jednoduchý split na B, přes malý žebřík (popdog) do connectoru. Když se na taktiku podíváte, tak si hned všimnete, že není nikterak složitá. Tři hráči hodí smouky od kontejnery a běží na B, zatímco dva hráči se snaží co nejrychleji dostat přes malý žebřík do connectoru. Aby mohli vylézt z malého žebru na A a poté do konektoru, tak si hodí pár flashů a tím to hasne, nic víc, nic míň, jen pár granátů a jasně daný plán cesty. Tuto taktiku v týmu dokážete probrat během 10-15 minut a máte zbrusu nový útok, který dá za vznik mnoha dalším příležitostem.

 

 SK GAMING a jejich force buy Split útok na B (de_train)

 

Závěr

Ať už máte tým složený ze zkušených borců, kteří ví, co mají dělat a nebo z nováčků, co se teprve snaží do tajů organizovaného Counter-Striku proniknout, tak vám určitě probrání těchto základních stavebních kamenů v týmu pomůže dostat váš herní projev na další level. To nejtěžší pro každého z nás je uvědomit si, že bychom mohli dělat něco lépe a že to, co již víme a umíme je potřeba obohacovat stále o nové poznatky a triky. Správná komunikace, dobrá příprava a jasně daný plán vám ulehčí hraní a ukáže vám, jak dobře se dá CS:GO hrát a přiblíží vás zase o krok blíže k zisku vytoužené trofeje. Hodně štěstí a trpělivosti se spoluhráči!

 

 

 

 

odstavec2