Podstata hraní v týmu

Každý král Matchmakingu či FaceIT nadšenec by se časem určitě rád přetransformoval na součást organizovaného týmu, se kterým bude jezdit na turnaje a vyhrávat trofeje. Být však nedílnou součástí organizovaného týmu není lehké a vyžaduje to jak čas, tak trpělivost. Tento článek se vám bude snažit pomoci ve vaší cestě za týmovým úspěchem a postaví před vás zaběhnuté herní koncepty, které využívá nejeden tým!

 

Spolupráce je základ každého týmu

Dobrá chemie a spolupráce v týmu jdou ruku v ruce, a abyste mohli hrát jako tým, tak potřebujete znát základy týmové hry. Bez těchto základů bude váš tým odsouzen k běhání po mapě jako bezhlavé slepice a to je ta nejrychlejší cesta, jak poštvat spoluhráče proti sobě. Nikoho určitě nebaví sledovat svoje spoluhráče jak dělají nepochopitelné herní rozhodnutí, které v týmovém Counter-Striku nemají co dělat.

Prvním pravidlem týmové spolupráce je držet pospolu a to jak fyzicky, tak i duševně. Tohle se snadno řekne, ale hůř udělá, protože se musíte navzájem respektovat a to nepřijde jen tak samo. Co mám však na mysli, když vám říkám, abyste drželi duševně spolu? Neměli by mezi vámi být žádné pocity hněvu či hořkosti ať se děje co se děje. Jste tým a pokud mezi vámi bude problém, tak se to rychle projeví na vaší týmové hře, která tím bude trpět. Nikdo by neměl: být hrubý na svoje spoluhráče, nadměrně kritizovat vzniklé situace ve hře, se nevztekat na spoluhráče či oponenta, mít averzi k chybám nebo nechat svojí náladou ovlivnit hru (např. odmítat pomoct či se obětovat pro týmovou hru, využívat spoluhráče jako návnadu, aby se pak cítili dobře - baiting).

 

Správný tým musí mít dobré základy

Ať už děláte v životě cokoliv, tak jste si určitě už všimli, že pokud máte dobré základy, tak danou činnost zvládáte bez námahy a ve větší pohodě. Chcete-li začít správně svojí cestou v týmovém Counter-Striku, tak musíte položit pevné základy. Část těchto základů definuje i to, jaký bude váš tým. Abyste věděli, kam budete s vaším týmem mířit, tak si musíte umět odpovědět na jednoduché otázky týkající se vašeho budoucího týmu:

  • Co od týmu očekáváte?
  • Kdo bude týmovým kapitánem / In-Game Leader ?
  • Jsou hráči schopní hrát pro tým a ne jen sami na sebe?
  • Bude váš tým eventuálně součástí velké organizace/klanu ?
  • Co a kolik jste ochotni investovat do vašeho týmu (nákup serveru, ESEA poplatky apod.)?
  • Jaké jsou pravidla pro účast ve vašem týmu?
  • Budete hned hrát nějaké ligy a nebo se budete napřed soustředit na trénování?

 

Jakmile si takové otázky zodpovíte, tak budete schopni začít spolupracovat se svými přáteli / budoucími spoluhráči, abyste zjistili, jaké jsou jejich cíle, v čem jsou dobří a na co ještě nestačí. Měli byste se ujistit, že jsou všichni spoluhráči na stejné vlně a mají stejný cíl. Pokud tak neučiníte, tak se můžou velice rychle objevit konflikty uvnitř týmu a to ve většině případech vede k vykopnutí hráčů a nebo úplnému rozpadu.

   

Identifikace role která je pro vás ideální

Když se koukáte na zápas, tak si nejspíš všimnete, že každý hráč má svou samostatnou roli, která se hodně podobá těm které jsou v hrách jako je League of Legends a nebo DotA. Zkuste si také podobně představit role v Counter-Striku. Máte zde Supporta, který se snaží trejdovat killy a házet důležité granáty. Dále tu máte IGL, který rozhoduje co bude tým dělat. Je tu Lurker jenž má na starost druhou část mapy a snaží se potrestat oponentovy rotace. AWPer se snaží získat frag na velké vzdálenosti a také tak získat cenné informace pro svůj tým. V neposlední řadě je tu samozřemě Entry Fragger, který je mašinou na zabíjení.

Není však žádným tajemstvím, že najít roli, která je pro vás ta správná vyžaduje čas. Dost možná vám to zabere víc jak jen jednu hru, jakmile ale najdete roli ve které se cítíte pohodlně, tak už pravděpodobně nebudete muset znovu hledat. Profesionálove jen velmi zřídka mění svojí roli. AWPeři a In-Game-Leadeři jsou nejobvyklejší rolí, které se v týmu mění a v minulosti se již mnohokrát také tak stalo. Mezitím ostatní hráči jako třeba GeT_RiGhT svojí roli hrají již léta (lurk).

Nebojte se experimentovat. Nezapomeňte vyzkoušet různé hráče v ruzných rolích. Pokud někdo cití, že by mohl brát AWP, tak proč by to nemohl zkusit? Váš IGL si chce dát na jednu hru pauzu od vedení týmu a někdo jiný by si to rád zkusil, tak proč jim to neumožnit? Můžete dokonce zjístit, že jeden z vašich spoluhráčů dokáže vaší roli hrát dokonce lépe jak vy. Je čas prohodit pár věcí a vyzkoušet nové možnosti.

  

Ve dvou se to lépe táhne

Když lidé zmíní Kamarádský Systém uvnitř Counter-Striku, tak se odkazují na systém, který funguje na principu, že hráči chodí ve dvou a navzájem si kryjí záda. Jak občas můj spoluhráč říkával: "vemte se za ručičku a jděte spolu". Základním principe tedy je mít sebou jednoho spoluhráče a to bez ohledu na to, co zrovna máte v plánu v daném kole udělat. Tohle je samozřejmě častější na T straně než za CT a má to zajistit, že i v případě vašeho úmrtí je zde kamarád, který je připraven vaši smrt pomstít.Výhodou také je, že hodně soubojů pro vás bude jednodušších, protože budete v zásadě bojovat ve příznivější situaci 2v1. IGL je samozřejmě zodpovědný za rozhodování ohledně toho, kdo bude hrát s kým v daném kole či na dané mapě, ale jakmile si na tento systém zvyknete, tak se kamarádi najdou sami. Dobrým párem vždy bude Entry-Fragger a Support, protože se dobře navzájem doplňují, ale Kamarádský Systém se samozřejmě neomezuje pouze na toto párování. Mějte také na paměti, že jeden hráč může hrát sám, protože v týmu je jen pět lidí a není často rozumné mít tým rozdělen na dva a tři hráče v tomto kamarádském systému. Tento systém je hrozně jednoduchým prvkem, který když se vám povede integrovat do své týmové hry, tak vám dokáže hodně ulehčit.

 

Vyměňa hráče za hráče

Ve vysokých sférách Counter-Striku je trading jedna z nejdůležitějších nástrojů jak si získat výhodu či kontrolu mapy. Pokud se budete koukat na profesionální zápas, tak tento efekt uvidíte skoro v každém kole. Zásadou hraním v týmu je nenechat žádnou vaši ztrátu hráče bez odpovědi. Aby mohl Kamarádský Systém fungovat, tak musíte mít správný přístup a být vždy připraveni pomstít smrt vašeho spoluhráče. Výměna nastává, když na smrt vašeho spoluhráče odpovíte zabitím jednoho z hráčů v opozičním týmu. Trading zvýhodňuje útočící stranu, protože zužuje obranu a CT budou tak vždy v nevýhodě co bude mít za výstup ztrátu bombsajtu a položení bomby.

trade

 Výměna háče za hráče

 

Nastavení defaultů

Termín "default" má v Counter-Striku alespoň dva různé významy. Může se týkat o útok na položiště, který jste se v týmu naučili a zapamatovali. K tomuto útoku se pak daný tým rád vrací a v zápasech je pak často skrytým esem v jejich rukávu. Druhý význam "defaultu" je aplikovaný na uspořádání, které týmy využívají na začátku kola jako defaultní přístup v daném kole. Spousta možností je nacvičených a cílem tohoto defaultu je získání informací o pozicích, zbraních či agresivitě nepřátel. Výhoda defaultu je v tom, že se vám lépe podaří získat informace do budoucna ohledně vašeho oponenta a jeho přístupu na dané mapě. Další věc proč je default výborným nástrojem je, že dokážete snáze potrestat agresivní protihráče a lépe si tak získat kontrolu nad mapou před tím než se rozhodnete zaútočit na bombsite.

csgoboard

csgoboard je dobrým nástrojem pro vytváření defaultů (standardů) a strategií, podobně je na tom i stránka wallbang

 

Začněte pomalu tím, že vytvoříte jednoduchou situaci, která vám umožní získat si frag a tím také nezbytnou výhodu. Poté můžete přidávát sekundární akce, které váš tým bude následovat pokud dojde k určitým situacím. Získali jsme frag na B? Tak tam ihned poté můžeme vběhnout, protože by se zde měl nalézat jen jeden hráč a jednoduchou výměnou můžeme získat položení bomby a vyhrát kolo. Získali jsme frag na středu, tak zasmokujeme connector a můžeme se zkusit připravit dělený útok na Ačkový bombsite. Jen čas vám skutečně ukáže, co funguje nejlépe pro vás a váše spoluhráče. Hlavní je se nebát zkoušet nové věci, žádná strategie vám nevyjde perfektně hned napoprvé, ale postupem času se budete cítit jistěji při provádění nejrůznějších útoků a taktik.

 

Trénování 5 na 5: Pracc - high skilled - server offline 

Pracc je přátelský zápas mezi dvěma týmy. Záměrem těchto zápasů je zlepšování, experimentování a vyzkoušení nových strategií. Mnoho lidí si však myslí, že musí vyhrát pracc za každou cenu, ale neví, že výhrou v tomto trénovacím zápase nic extra nezískají. Snad jen příjemný chvilkový pocit. Například vítěz Majoru v Krakově v rozhovoru prozradil, že před Majorem prohráli velkou většinu svých treninků. Nejspíš se opravdu snažili zlepšit ty aspekty hry, které jim dělaly problémy a oni byli tak lépe připraveni. Existuje několik online platforem a facebookových skupin, kde můžete týmy na pracc najít, ale také si můžete jednoduše přidat nové kamarády z jiých týmů a požádat je o pracc. Buďte opatrní se špatnými chováním v tréninkovém zápase, protože je zde velice tenká línie mezi přátelským žertováním a špatným vychováním. Slušná (Fair Play) hra by měla být prioritou číslo jedna.

 

Proces učení nikdy nekončí

Učení hraje důležitou roli ve vývoji hráče a podílí se na jeho změnách. A je tak pravděpodobně nejdůležitějším aspektem jak si udržet správný směr do budoucna. Musíte být sami k sobě upřímní. Jak jsem již řekl na začátku, tak musíte vědět, jak vysoko se svým týmem míříte a všichni být na stejné straně ohledně společného cíle. Abyste těchto cílů dosáhli, tak se musíte všichni učit novým věcem. Nejen základy vašich rolí a jednotlivých zbraní, ale také týmovou hru, a jak být všestranným hráčem. Sami se snažte být takovým hráčem jakým chcete aby vaši kolegové byli. Musíte odstranit chyby, které děláte jako hráč i jako týmový spoluhráč. Není nic špatného na lehké kritice v průběhu hry, zvláště pak na treninkových zápasech. Vyjádřená kritika uvnitř hry by měla být pouze o jednoduchých a obvyklých chybách, jako je třeba zastavení rushe a nebo přílišné vykukování. Není čas na diskusi o určitých aspektech týmové hry během zápasu. Můžete si nastavit určité termíny, kdy může každý hráč vyjádřit svou kritiku vůči ostatním a nebo jednoduše po každé hře probírat co se vám zdálo být špatné. Nezapomeňte však udržet civilní přístup a neztratit při kritice hlavu. Konstruktivní kritika je zásadní pro to, abyste se stali dobrým týmem a tady vzájemné urážení opravdu nemá co dělat. Z nikoho se nestala hvězda přes noc. Za každým dobrým hráčem stojí nespočet hodin tréninku, učení, přijímání kritiky a sledování vlastních chyb. Dobré základy a znalost podstaty hry by vám však měla postup za lepším hráčem výrazně zjednodušit.

 

Zdroj: Dignitas

 

 

 

 

 

 

odstavec2