CS:GO: přehled hráčských rolí

Taky se občas sami sebe ptáte: „Jaká role se nejlíp hodí vašemu hernímu stylu?“ nebo „Jaký herní styl pomůže nejvíce mému teamu?“.  V tomto článku se zaměříme na jednotlivé role a vysvětlíme si jak tyto role hrát a co je jejich podstatou. Každá role by si kvůli obsáhlosti zasloužila určitě svůj vlastní článek, takže toto berte spíše jako takové základní shrnutí. 

csgoROLE

Významným faktorem pro používání rolí je ten, že dochází k menšímu zmatku na serveru, když víme, co přesně můžeme od kolegů na základě jejich rolí očekávat. Hlavním benefitem ve hře, kde jsou jasně stanovené role, takže je i lepší koordinace útoku/executu než když se volně pobíhá po mapě s minimem vedení.

Zatímco role v MOBA hrách jsou více definitivní, například ve hře DOTA 2 má support a carry jasně dané role s kterými se nedá moc manipulovat a je třeba se jich držet. V CSku je to s rolemi těžší, v průběhů hry se může role jednoho hráče změnit i několikrát, například support za T co Vám bere záda a hází Vám flashe se muže uprostřed kola změnit v lurkera na základě své pozice, stejně tak když ztratíte entry fraggera, tak někdo musí převzít jeho roli a jít první na bombsite. Rozdíl oproti MOBA hrám je i ten, že support Vám dokáže nejednou vyhrát důležitá kola a v zásadě pak i celý zápas. Něco co často vídáme například u hráče z teamu Astralis (Xyp9x).

ENTRY FRAGGER

Tato role je celkem evidentní, jedná se o hráče, který vstupuje na bombsite jako první a snaží se vyhrát úvodní duel. Sebevědomí a výborný konzistentní aim je základním stavebním prvkem každého entry fraggera. Klíčem k úspěchu je rozhodnost a nezaváhat když Vám team dá povel k otevření  bombsitu. Znalost standardních pozic a toho jak CT hrají jednotlivé položiště, Vám dá velikou výhodu ve vykonávání této role. Zároveň musíte věřit svým spoluhráčům, že Vás v případě úmrtí budou schopní vyměnit za opozičního hráče (re-frag), protože pokud jde o útok na bombsite, tak to budete hlavně Vy, kdo bude umírat jako první.

Kvality:  dobrý aim a crosshair placement, výborná znalost mapy, vysoké sebevědomí (těžká role, všichni po vás střílejí a vy budete často umírat a dost možná nedate ani kill)

+ umožní carry hráčum mít dostatek času a informací na úspěšné obsazení bombsitu

- náročná práce na psychiku

Exemplář: SK.taco , G2.aPEX, ex-NiP.friberg,

AWP entry: Využití AWP hráče s dobrým spawnem na pozici entry. Postavit primární AWP hráče ve vašem teamu na post entry je celkem běžná věc kdy se jen snažíme využít sílu a potenci této zelené odstřelovačky, tady ovšem půjde o entery peek a případné potrestání hráčů co jsou mimo pozici a ne o to aby byl entery fragger první na bombsitu.

Role primárního AWP

Mít v teamu primárního AWP hráče může přidat velkou dávku dynamiky do vašeho celku. AWP hráči jednak poskytují cenné informace při krytí velkých a rozlehlých částí map, a na některých mapách jsou schopni s minimální pomocí hlídat sami jeden bombsite. Odstřelování s AWP se nám za ten čas změnilo celkem hodně a updaty nás posunuli spíše k tomu pasivnímu stylu,  ale věřte tomu, že agresivní styl je to, co potřebuje každý dobrý AWP hráč ovládat. Například, když jde AWP za CT pro rychlý kill na střed na mapě de_inferno, tak to považujeme za takový standard, ale může to teamu dodat jednak informaci na začátku kola ohledně rozestavění oponenta a pak i možný kill, který nám dodá potřebnou výhodu pro výhru kola. Kdokoliv kdo chce přednostně hrát s AWP by se měl zaměřit na hraní s touto zbraní, jak nejvíce to jen jde. Také není k zahození si vyhlídnout partu lidí, kteří Vám umožní hrát tuto roli s určitou dávkou sebevědomí. Není nic horšího než hrát na matchmakingu a sledovat jak si 3 hráči koupí AWP, to má pak člověk fakt chuť teamkillovat :D. Naučit se pohodlně fungovat s touto zbraní může zabrat dost času, ale odměnou vám bude veliká satisfakce při střílení do protivníků.

Kvality: rychlé a dobré reflexy, dobrá poziční a agresivní hra,

+ často dokáže omotat hru okolo sebe a úvodními fragy vyhrát spoustu kol

- hodně drahá investice, která se nemusí vyplatit

Exemplář:  fnatic.JW , G2.kennyS, Na´Vi.GuardiaN, mouz.oskar

Support – Podpora, bez které se nedá vyhrát

Hráč, který hází granáty typu flashbang nebo molotov, aby zbytek teamu mohl pohodlněji obsadit bombsite nebo jinou část mapy. Popřípadě nebo následně dává pozor na záda. Základní úloha supporta se může lišit podle mapy či pozice, ale podstata zůstává stejná, budete dělat hodně špinavé práce pro svůj team. Jedná se o práci, která se aimově lepším hráčům a AWP hráčům dělat nechtějí. Budete házet natrénované smouky a flashe při provádění útoku anebo při bombsitu. Co se CT strany týče, zde budete házet proti-flashe a pop-flashe, aby vaši hlavní fraggeři, které hlídáte, měli prostor a mohli se soustředit na střílení. Dobré načasování je všechno, co support potřebuje, ať už jde o pop-flashování a nebo vytváření křížové palby na bombsitu (crossfire).

Konzistence a přesné provedení plánovaných záměrů pod tlakem jsou nezbytné předpoklady každého supporta. Při hraní pasivních poziček je důležité mít naučené a naházené defaultní flashe a smouky, bez nich to určitě nepůjde na pasivních pozicích, kde není kam utéct. I když hrajete roli supporta a pomáháte spoluhráčům získávat fragy, tak to určitě neznamená, že si nezastřílíte. Většinu času se díky supportování ostatních budete dostávat na bombsite až jako druhy nebo třetí hráč, což znamená, že budete naživu delší část kola a dost možná na vás zbyde i 1vX clutch. To samozřejmě vyžaduje zkušenosti, herní cit a dobrou poziční hru spolu s aimem. Tohle všechno nám tak trošku napovídá, že být dobrým ne-li výborným supportem je hodně náročný úkol a vy musíte být připraveni se vypořádat i s negativními aspekty když se budete jako support ocitat ve spodní části tabulky.

Kvality: dobré načasování flashů, dobré využití  ostatních granátů (smoke,molotov), výborná znalost mapy

+ Bez supportu se vaše hra promění na peklo, kde budete v podstatě spíš fungovat jako pohyblivý terč pro CT. Alespoň jeden hráč se musí obětovat pro dobro ostatních.

- Optimální počet supportů v teamu je 1-2, záleží podle teamu, mapy, stylu hry. Chcete, aby dvěma vašim hráčům flashoval jeden support a ne naopak J.

Exemplář: fnatic.KriMZ, astralis.Xyp9x

Lurker

Je hráč, který dokáže efektivně číhat v úkrytu a dokáže svou hrou rozhodit oponentovo rozestavění, popřípadě je donutit, aby obětovali hráče a utilitu na boj proti lurkování. Zároveň se snaží získat killy na nic netušících rotujících hráčích. Být efektivním znamená mít ohromný mozek a cit pro tempo hry. Cílem je rozhodit protihráče a dostat je do nejistoty, kdy budou nuceni hádat vaše záměry a nebudou si nikdy stoprocentně jisti. Zároveň chcete jako Lurker získávat informace o rozložení oponentových hráčů na mapě pro svůj team, který tyto informace hodlá využít ve svůj prospěch. Tato role vyžaduje hodně cviku a sebekázně. Mít dobrého lurkera může dost jistě přehoupnout šanci na vítězství ve váš prospěch.

Kvality: čtení oponenta, dobré využití zvukových podnětů, výborná znalost mapy

+ velké zvýšení šancí na vyhrané kolo, když se povede urvat rotující CT

- občas může ublížit teamu mít někde na mapě solo hráče, který nemá moc možností jak pomoct teamu

Exemplář: EnvyUs.Happy, NiP.GeT_RiGhT, HiKo

In-Game Leader

Hráč, který řídí hru a herní plán svého teamu. Jeho největším cílem je přečíst hru a vyhrát kolo na základě připravených herních strategií. Je to jedna z nejzákladnějších a nejdůležitějších rolí vůbec.

Vedení a udávání směru je velice klíčové v jakékoliv verzi Counter-Striku, a mít v teamu člověka co konstantně analyzuje, jak oponent hraje jednotlivé pozice a jaké má rozložení hráčů je klíčové pro vítězství. IGL hraje také důležitou roli pro teamovou morálku, například když se team potýká s nepříznivým vývojem v úvodní půlce zápasu. IGL má za úkol udržovat situaci pod kontrolou a nesmí ztrácet hlavu, mohl by tím vykolejit celkovou sladěnost svého teamu a i chvilkové zaváhání by mohlo znamenat prohru důležitých kol a také poničit morálku v teamu.

Podstata pro úspěšné vedení teamu se skrývá v efektivní komunikaci. Vědět co zavelet za taktiku ještě předtím než začne kolo je nesmírně užitečné a důležité. Jedna z nejtěžších věcí při komunikaci taktik je určitě schopnost podat taktiku anebo myšlenku během krátkého časového úseku a zároveň ji formulovat tak aby nezmátla hráče ve vlastních řadách.

Hloubková znalost map je nutností pro roli IGL. Budete muset věnovat pozornost tomu, jak opoziční team rozestavuje svoje hráče a být připraven na to reagovat. Vašim cílem bude donutit oponenta, aby hrál stylem, který vyhovuje Vám. V tu chvíli Vám už jen stačí přechytračit soupeře a nalákat ho do pasti. V neposlední řadě se očekává od In-Game Leadera, že je připraven identifikovat a pochopit aktuální herní situace odehrávající se na serveru v daný moment a zároveň tyto poznatky rychle a srozumitelně předat svým spoluhráčům.

Zapracování na těchto základech Vám pomůže k vyhraným zápasům, které jste dříve díky nedostatku koordinace a vedení spíše prohrávali.

Kvality: excelentní vědomosti ohledně taktik, kreativní mysl, výborná znalost hry, zkušenosti, silné sebevědomí a kázeň /musí rozhodovat za team a brát na sebe zodpovědnost za celé kolo, a to i když se kolo prohraje/

+ umožňuje hráčům se plně soustředit na svoje role a playstyle, což je zbaví starostí o taktický vývoj kola

- kvůli zaměření se na čtení hry, přehledu nad vlastním teamem a strategickými možnostmi má IGL velmi málo prostoru se soustředit plně na svoji hru a svoje výkony

Exemplář: LDLC.ex6tenz, Godsent.pronax, Gamibit.Zeus, SK.Fallen

MID ROUND CALLER

Role, která hodně často spadá do rukou IGL. Nejlepší možností je zkušený hráč, který mu s tímto úkolem může pomáhat. Ideálně je to hráč, který jde jako druhý/třetí na bombsite a je obdařen výborným aimem a taktickým přehledem.

Kvality: excelentní aim a taktická uvědomělost, clutcher, celkově hodně všestranná osoba co se CSka týče, jeho cílem bude se postarat o detonaci bomby a o dobře rozkempený postplant + popřípadě vytvoření plejů

Exemplář: G2.shox, NiP.f0rest,

CT Středová pozice/rotátor

Pozičně důležitá role, kde má hráč prostor rotovat a pomáhat spoluhráčům. Má větší svobodu pohybu po mapě. Může předpovídat vývoj kola na základě informací, které získal a následné rotace.

Kvality: excelentní čtecí vlastnosti, dobrá znalost timingu Teroristických útoků.

+ pokud přečte hru správně, tak jeho včasná pomoc na bombsitu dokáže vyhrát kolo

- pokud přečte špatně, tak útok T zjednoduší a dost možná rotace prohraje kolo

Example: G2.aPEX ,EnvyUs.RpK,

CT Defensivní/statický hráč (anchor neboli kotva)

Jeho úloha je jedna z nejdůležitějších. Ve velké většině případů má za úkol bránit bombsite a oddálit T útok co nejvíc to půjde, aby umožnil lepší rozestavění rotujících spoluhráčů a pokud možno, take neumřít. To je většinou nereálný úkol, takže úplně ideální je, pokud se mu povede vyměnit se za dva oponenty, než položí svůj život.

Kvality: výborný aim, dobrý přehled defenzivních pozic, kde být, kam aimovat, jak dostat co nejvíce z každé pozice, vědět jak nejefektivněji zpomalit nepřítele pomocí granatů

+ základní pilíř cska, na každém plantu je potřeba statický obránce

- žádný?

Exemplář: G2.NBK, fnatic.KriMZ, astralis.Xyp9X

Rifler – Carry hráč

Všestranný zkušený hráč, který perfektně ovládá svůj aim a má dobré předpoklady pro clutch situace 1vX. Obvykle jde na bombsite jako druhý v pořadí a snaží se zabít vše, co střílí po Vašem Entry Fraggerovi. Za CT jsou tomuto hráči upřednostňovány lepší pozice pro získ fragů a vyžaduje zde také pomoc a dohled od svých support hráčů.

AK-47 a M4 jsou pravděpodobně základním kamenem celé hry a hrají svou roli v každém Counter-Strikovém zápase. Role Riflera je tedy spíše všeobecným termínem pro kohokoliv, kdo je sebevědomý a  ve své schopnosti věří natolik, že mu neděla nejmenší problém získat fragy pomocí těchto automatických pušek (M4, AK-47,FAMAS, Galil AR).

Jsou tu samozřejmě významní profesionální hráči, kteří se stali nechvalně známými díky svojí kontrole útočných zbraní. Jsou to headshot mašiny, schopni vyhrávat duely, pouštět fullauta přes půlku mapy a nebo one-tapnout celý team.

Dvě hlavní útočné pušky (M4 a AK47) jsou i zároveň i nejvíce populární zbraně v celé hře, takže je určitě dobrý nápad vybudovat si určitou dávku sebevědomí při používání těchto dvou zbraní.

Být solidní rifler není nikdy špatná věc, nikdo vám v teamu nebude nadávat, když budete každé kolo používat pouze tyto útočné zbraně. Když například budete pouze sniperovat, tak se na vás může snést vlna kritiky, že nedáte AWP z ruky. Pokud je ve vašem teamu někdo, kdo je zcela zjevně výborný s těmito zbraněmi, tak může být i docela dobrý nápad dát jim prostor ke střílení než po nich chtít aby oni dávali prostor Vám. Přiznat si, že je někdo v teamu lepší hráč než vy a snažit se ho udržet naživu určitě stojí za tu újmu na hrdosti, pokud to pomůže k celkovému vítězství teamu.

Kvality: dokonalý aim a dobré taktické uvažování, clutch potenciál, dokonalá znalost útočných zbraní

+ dokáže se postarat o vyhrané duely, udržení tohoto hráče naživu má často za následek vyhrané kolo

-  Žádný?

Exemplář: SK.fer, FaZe.NiKo, Na´Vi.flamie, G2.sh0x

Závěr

Existuje určitě veliká spousta jiných názvů a variací těchto rolí ale principy zůstávají vcelku stejné. Znalost toho, co všechny tyto role znamenají a obnáší muže vyústit v lepší porozumění složitějších taktik a dokonce i k příjemnějšímu sledování profesionálních zápasů. Nezapomínejte, že se nemusíte omezit pouze na jednu roli a určitě byste se neměli cítit špatně při zkoušení nových věcí, které chcete umět ovládat. Matchmaking je o učení a rozvoji dovedností, neměli byste se bát vyzkoušet si trošku od každého. Jednoduché vědění o každé roli Vám nepochybně dá dobrý základní přehled a znalosti, které se vyplatí mít v povědomí. V některém z dalších článků zaměřených na tuto tématiku, se pak můžeme mrknout na jednotlivé role více dopodrobna.

Slovníček pojmů

Clutch – je finální situace kola kdy proti sobě stojí poslední přeživší, často se jedna o scenář 1 vs X

Execute – druh útoku do kterého se zapojuje většina hráčů pomocí granátů

Retake – dobývání ztracené části mapy nebo například bomb plantu

Re-frag – refrag nastáva při úmrtí jednoho z Vašich spoluhráčů, cílem je pomstít svého spoluhráče a vyměnit jeho smrt za smrt jednoho z opozičních hráčů          

MOBA – zkratka pro Multiplayer Online Battle Arena, kam spadá například Dota2 a nebo LoL

Support – podpůrný hráč připraven dělat špinavou práci, např v podobě házení flashů pro spoluhráče

Crossfire – křížová palba

Utilita - jsou granáty všeho druhu

Crosshair placement – umístění zaměřovače

Bombsite – položiště bomby, na většině map označováno jako položiště A nebo B

 

 

 

 

 

odstavec2